Sorin Cîmpeanu, analiza sistemului de învățământ. Ce obiective sunt asumate prin „România Educată”

43

Ministrul Educației a prezentat joi, 26 august, situația actuală a sistemului de învățământ și obiectivele asumate prin intermediul proiectului „România Educată”. Aproape toate țintele propuse pentru anul 2020 au fost ratate, potrivit datelor comunicate de Sorin Cîmpeanu.

Lucrurile nu sunt îmbucurătoare, după cum știți, prin perspectiva abandonului școlar, a părăsirii timpurie a școlii, ținta asumată de România a fost de 11,3% pentru anul 2020, realizându-se 15,6%, în condițiile în care media în Uniunea Europeană asumată a fost 10, realizată a fost 10,1%”, a arătat Sorin Cîmpeanu, la finalul primei reuniuni a Comitetului interministerial pentru monitorizarea implementării proiectului „România Educată”.

Din perspectiva numărului de absolvenți de învățământ superior, România și-a propus pentru anul 2020 o țintă de 26,7%, realizând 26,4%, în condițiile în care media din Uniunea Europeană este de 40,9%.

Din perspectiva educației timpurii, lucrurile stau mai bine, suntem la 82%, în condițiile în care în UE e la 95,3%”, a adăugat ministrul Educației.

Referitor la rezultatele testelor PISA, din anii 2015 și 2018, ce arătau o scădere calitativă a sistemului de învățământ din România, Sorin Cîmpeanu le-a descris drept „îngrijorătoare”.

Plecăm cu rezultate de două mai slabe decât media Uniunii Europene”, a declarat oficialul.

Ministrul Educației a arătat și care sunt provocările sistemului de învățământ: „- echitatea; – calitatea; – recunoașterea cadrelor didactice ca resursă cheie în educație; – atractivitatea scăzută a învățământului profesional; – infrastructura învechită din sistemul de învățământ, cu precădere cel universitar”

Aceste măsuri își vor găsi rezolvarea într-un pachet legislativ, structurat pe 10 capitole: România Educată, Management și Guvernanță, Finanțare a Învățământului Preuniversitar, Infrastructura Sistemului de Educație, Curriculum și Evaluare Centrată pe Rezultate, Educație Incluzivă, Alfabetizare Funcțională, Promovarea Educației, Digitalizare și Reziliență”, a precizat Cîmpeanu.

Obiectivele programului „România Educată”

În cadrul reuniunii Comitetului interministerial pentru „România Educată” au fost stabilite și obiectivele programului, prezentate de ministru.

  • Din perspectiva abandonului școlar: România și-a asumat o țintă de 9%, în condițiile în care acum suntem la 15,6%
  • Ponderea inacceptabilă a persoanelor cuprinse în formele de învățare pe tot parcursul vieții: România și-a asumat o țintă de 10% în 2020 și a reușit să realizeze puțin peste 1% . În UE, ținta a fost de 15% și a realizat 9,2%.  Obiectivul extrem de ambițios asumat, este vorba de o pondere de 45% pentru anul 2030. 
  • Subfinanțarea sistemului de educație: Acum suntem la puțin sub 3,6% din PIB, iar un obiectiv asumat prin RE, atingerea pragului de 4,7% din PIB, pentru că acolo e media UE.

Florin Cîțu a transmis, în timpul reuniunii, că proiectul „România Educată” va avea finanțări din surse multiple, inclusiv din Planul Național de Redresare și Reziliență. Premierul a precizat că proiectul inițiat de Administrația Prezidențială a fost inclus în Strategia Națională de Apărare a Țării pentru 2020-2014.

Suntem în grafic şi cu PNRR-ul – şi programe operaţionale, buget central, bugete locale, parteneriate public-privat, fonduri nerambursabile, finanţări, contribuţii ale firmelor private. Deci, surse de finanţare avem, avem acum o platformă, ‘România educată’, ştim foarte clar unde vrem să ajungem cu sistemul, este momentul să implementăm acest program”, a declarat Florin Cîțu, citat de Agerpres.

Sursă foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Articolul Sorin Cîmpeanu, analiza sistemului de învățământ. Ce obiective sunt asumate prin „România Educată” apare prima dată în Main News.

Source: New feed