ANALIZĂ Trece România pragul de 1.000 km de autostradă în acest an?

19

Una dintre marile promisiuni ale actualei coaliții de guvernare o reprezintă dezvoltarea rețelei de drumuri de mare viteză, aici intrând autostrăzile și drumurile expres. În acest moment, rețeaua de autostrăzi a României totalizează doar 910,82 km, o valoare insuficientă pentru ca țară să-și atingă potențialul de dezvoltare, mai ales că lanțul muntos al Carpaților nu a fost încă trecut.

Ministrul transporturilor, Cătălin Drulă, a promis la începutul acestui an depășirea pragului de 1.000 km de autostradă, însă ulterior și-a nuanțat ușor poziția, adăugând la acest calcul și drumurile expres. Practic, promisiunea oficialului s-ar traduce prin deschiderea a peste 90 km de drumuri rapide în acest an.

Ce inaugurări vom avea în 2021

9,2 km – Autostrada Transilvania

Cele mai mari șanse pentru deschiderea în acest an le are mini-lotul din Autostrada Transilvania de la Târgu Mureș la Ungheni, în lungime de 9,2 km – 4,5 km de autostradă și 4,7 km de drum de legătură cu două benzi pe sens. Conform raportărilor Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, lucrările se află într-un stadiu fizic de 68%, însă ținând seamă că lucrările cele mai dificile sunt în stadiu foarte avansat dar și de mobilizarea constructorului austriac Strabag, există șanse reale de deschidere a drumului de mare viteză până la finele acestui an.

29,9 km – Autostrada Sebeș – Turda

O altă porțiune de autostradă care va fi deschisă în acest an este lotul 2 Sântimbru – Aiud (24,25km) al autostrăzii A10 Sebeș-Turda. După șapte ani de promisiuni și amânări, lucrările au intrat și aici în linie dreaptă. Într-o declarație pentru Mainnews.ro, Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructură, a explicat că a fost definitivată soluția tehnică pentru stabilizarea dealului de la Oiejdea, unul dintre punctele nevralgice ale autostrăzii, iar în prezent constructorul lucrează la definitivarea acestei lucrări. În opinia lui Ionuț Ciurea, în cel mai probabil scenariu, lotul 2 al autostrăzii Sebeș-Turda se va deschide în luna noiembrie, însă există și variante mai pesimiste. Odată cu finalizarea lotului 2 vor fi dați în trafic 3,45 km din lotul 3, deja finalizați, și 2,2 km din lotul 1, la care se lucrează în această perioadă.

40 km – Drumul Expres Craiova – Pitești

Șanse foarte bune pentru deschidere în acest an le are și tronsonul 2 Robănești – Balș – Valea Mare (40 km) al Drumului Expres Craiova – Pitești, mai ales dacă este să ținem cont de mobilizarea excelentă a constructorului UMB. În prezent, cele mai importante lucrări rămase de definitivat sunt la cele două poduri peste râurile Olt și Olteț, plus ultimul strat de asfalt. Potrivit raportării companiei de drumuri, stadiul fizic al proiectului este de peste 86%.

Semne de întrebare

5,72 km – Varianta de Ocolire Giurgiu

Un alt proiect pe care au mizat șefii de la drumuri este cel al șoselei care va face legătura între DN5 și Vama Giurgiu, în lungime de 5,72 km, construită la profil de drum expres. Cu toate că firma austriacă Porr a lucrat într-un ritm bun, o groapă de gunoi descoperită situată pe amplasamentul drumului, despre care nu s-a știut, a dat peste cap toate planurile. Chiar și în aceste condiții, nu ar fi exclus ca Porr să reușească deschiderea în acest an, în totul depinde de rezolvarea rapidă a problemei gropii de gunoi.

13,94 km – Varianta de Ocolire Satu Mare

Un al drum care, cel puțin teoretic, are șanse să fie deschis în acest an este Varianta de Ocolire Satu Mare, în lungime de 19,54 km dintre care 13,94 km sunt la profil de drum expres. Cu toate că lucrările ar fi trebuit finalizate anul trecut, proiectul a acumulat întârzieri din cauza mobilizării slabe a constructorului italian Itinera și a problemelor legate de relocarea Liniilor Electrice Aeriene. Stadiul fizic al lucrărilor este de 71%, conform CNAIR, iar, în cel mai probabil scenariu, Varianta de Ocolire Satu Mare va fi deschisă în anul 2022.

Concluzii

Dacă este să tragem linie și să adunăm autostrăzile și drumurile expres cu șanse reale de a fi deschise în 2021 vom ajunge la un total de 79,1 km, ceea ce înseamnă că întreaga rețea de drumuri de mare viteză va avea la finalul anului 989,92 km.

Un calcul simplu ne arată că promisiunea ministrului transporturilor, Cătălin Drulă, s-ar putea îndeplini doar dacă italienii de la Itinera vor reuși deschiderea Variantei de Ocolire Satu Mare, însă șansele sun pur teoretice.

Sursa foto: Inquam Photos / Virgil Simionescu

Articolul ANALIZĂ Trece România pragul de 1.000 km de autostradă în acest an? apare prima dată în Main News.

Source: New feed